Hoe ik bij NTX belandde
Voor ik bij NTX terechtkwam, doorliep ik een heel parcours. Ik begon aan mijn studies TEW, maar ging ook verder in de productontwikkeling. Ik besefte echter dat ik écht aan de slag wou, dus ik schakelde over naar het leven op de werkvloer. Zo kwam ik terecht in een job waar ik zorgde voor de depannages van servers. Aangezien ik dit zó interessant vond, solliciteerde ik bij een IT-bedrijf. Ik begon er als technieker en leerde meer en meer over switchen en dergelijke. Ik bloeide er open als IT’er en kwam uiteindelijk bij NTX terecht, waar ik me elke dag inzet om klanten verder te helpen en hun IT op de achtergrond te houden.
Wat doet een system engineer
Ik ben sinds mei 2019 aan de slag als System Engineer bij NTX. Wat dat precies inhoudt? Mijn agenda wordt altijd ingepland door de administratie, maar het verloop van de dag is eigenlijk bijna nooit zoals hij vastgelegd werd. Hoewel de dagen dus niet altijd overeenkomen met de planning, zijn ze wel steeds goed gevuld. Een dag kan er dus zeker uitzien als volgt:
- Het periodiek onderhoud van IT-infrastructuur bij vaste klanten;
- Het opzetten en leiden van projecten;
- De helpdesk ondersteunen;
- Collega’s helpen bij netwerk- en serverprojecten of telefonie.
“Het is leuk om mensen tevreden te stellen en te weten dat de klant je apprecieert.”
System engineering, een sociale job
Wat ik het leukste vind aan mijn job? Het is tof dat ik nooit exact weet wat de dag zal brengen. Er steken vaak onverwachte zaken de kop op. Daarnaast hou ik van het klantencontact. Het is leuk om mensen tevreden te stellen en te weten dat de klant je apprecieert. Daarom beschrijf ik mijn job het beste als:
- Uitdagend
- Gevarieerd
- Onvoorspelbaar
- Sociaal
- Voldoening gevend
Het is een uitdagende en gevarieerde job aangezien de planning wel eens durft te veranderen. Voldoening gevend omdat je altijd het nodige probeert te doen om iets op te lossen. Als dit lukt en de klant merkt dat, dan haal je daar altijd voldoening uit.
Dit moet je kunnen als system engineer
Maar om appreciatie te verkrijgen, moet je uiteraard enkele zaken kunnen. Je moet geduldig, flexibel en klantgericht zijn. Daarnaast beschik je uiteraard ook over de nodige kennis en vaardigheden, maar het is niet erg als je eens iets niet weet. Het belangrijkste is dat je op zulke momenten naar de juiste persoon verwijst en doelgericht naar een oplossing toewerkt.
Ben jij net zoals Jan gepassioneerd door IT en wil je een sociale job? Dan ben je bij NTX aan het juiste adres!