Cases Infrastructuur WZC Mayerhof bewijst elke dag haar reputatie als beste woonzorgcentrum
Mayerhof

WZC Mayerhof bewijst elke dag haar reputatie als beste woonzorgcentrum

17/08/2022 - 3 min read

WZC Mayerhof uit Mortsel staat in de top drie van beste woonzorgcentra van Vlaanderen. Directeur Jean-Pierre Waterkeyn ziet die erkenning als een beloning van alle medewerkers en vrijwilligers die de voorbije twee jaar het beste van zichzelf hebben gegeven.

Zelf werd hij directeur drie maand voor de start van de covid pandemie. “Het was als kersvers directeur niet evident om zo’n crisissituatie aan te pakken. Maar we hebben getoond dat we als team veel aan kunnen en er altijd zullen staan voor onze bewoners.”

Het is een zeldzaamheid aan het worden in het zorglandschap: Mayerhof maakt geen deel uit van een groep en is een zelfstandige vzw. De veertig assistentiewoningen, honderdveertig kamers voor vaste bewoners en acht voor kortverblijvers zijn op één campus gevestigd. De eigenzinnige architectuur met lusvormige gangen in plaats van de klassieke lange rechte gangen zou je als een statement kunnen zien van de eigen koers die Mayerhof kan en wil varen.

Bij onze investeringen in personeel en IT stellen we de noden van onze bewoners centraal.

Jean-Pierre Waterkeyn directeur WZC Mayerhof

Directeur Waterkeyn: “Door onze relatieve kleinschaligheid en onze zelfstandigheid kunnen we onze organisatie snel aanpassen aan de evolutie van vragen en middelen. We maken ook een aantal duidelijke keuzes: onze personeelsbezetting houden we vijftien procent boven de norm, we houden de keuken in eigen beheer, we betrekken de bewoners en hun familie bij alle beslissingen. En we laten ons extern ondersteunen door experten. Zo is NTX onze vaste IT-partner.”

Slimme IT-investeringen

Covid heeft de digitalisering in de zorgcentra in een stroomversnelling gebracht. “Online vergaderen, bewoners die videobellen met familie in het buitenland,… dat soort toepassingen is versneld in de woonzorgcentra ingeburgerd geraakt. Heel fijn en nuttig, maar echte persoonlijke contacten zijn toch nog van groot belang, zeker na een periode waarin dat nauwelijks mogelijk was.”

“Voor mij moet IT vooral zorgen voor efficiëntere, snellere en meer mobiele dienstverlening aan onze bewoners. Dankzij het stabiele en veilige wifi-netwerk dat NTX uitbouwde, kunnen onze zorgverleners de noden en vragen van onze bewoners snel en efficiënt opvolgen. Dit is een voorbeeld hoe IT echt het verschil kan maken. Ander voorbeeld: de mogelijkheid die zorgverleners hebben om mobiel op een laptop in te geven welke maaltijden de bewoners kiezen uit het menu van de dag. Op die manier kan de keuken zich goed organiseren en krijgt elke bewoner zonder fout de maaltijd naar wens.”

IT moet vooral zorgen voor efficiënte, snelle en mobiele dienstverlening.

Jean-Pierre Waterkeyn directeur WZC Mayerhof

Veiligheid en Privacy

Kwetsbare bewoners, medische gegevens… dat vraagt uiteraard om aangepaste veiligheidsmaatregelen. Waterkeyn: “We hebben procedures uitgewerkt om in regel te zijn met de GDPR-wetgeving. Ook stellen we alles in het werk om gevoelige data te beschermen en om operationeel te kunnen blijven in alle omstandigheden. Hiervoor vertrouwen we op NTX, die onze firewall en back-up beheert en ons met Azure Disaster Recovery garandeert dat we ook rampscenario’s overleven.”

“Op dit ogenblik rolt NTX voor ons ook Exclaimer uit, zodat onze 137 medewerkers een eigen Mayerhof-mailadres hebben met hun persoonlijke digitale handtekening. Ook dit moet bijdragen aan hogere veiligheid en betere communicatie.”

NTX beveiligt ons netwerk en garandeert dat we operationeel blijven.

Jean-Pierre Waterkeyn directeur WZC Mayerhof

VoIP en meer

Mayerhof WZC heeft nog meer plannen met NTX. Zo staat een overschakeling naar Wifi/VoIP-telefonie in de steigers. Waterkeyn: “Ook hier beogen we efficiëntere en mobiele dienstverlening en veiligheid. ‘Klassieke’ telefoontoestellen kunnen tijdens zorgverlening beschadigd raken. Als zorgverlener ben je immers vooral gefocust op de resident en niet op je telefoontoestel. Met VoIP kun je continuïteit garanderen, ook als er wat fout zou gaan.”

“Aangezien er elke maand een technicus van NTX langs komt, kunnen we alle lopende zaken en nieuwe ideeën met elkaar bespreken. Die uitwisseling van ideeën is voor ons bijzonder waardevol.”

Emanuel van der Aalst

Ook met jouw bedrijf hoge ogen gooien?

Emanuel van der Aalst
Chief Evangelist
Schrijf je in

Tips en nieuws, elke maand in je mailbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang handige tips voor jouw IT!