Smartpresentations en NTX gaan samen totaal digitaal
16/07/2020 - 6 min readAls je indruk wil maken, laat je je presentatie ontwerpen door Smartpresentations. Het PowerPointbureau zorgt voor een sterk verhaal, het juiste design én de perfecte coaching. De laatste tijd waren er echter wat uitdagingen: de veelbesproken lockdown, maar ook de opsplitsing vanuit overkoepelend bedrijf BeforeTheHype zorgde ervoor dat hun IT on point moest zijn. We spraken met Harald Dumoulin, CEO van Smartpresentations.
Smartpresentations is een PowerPointbedrijf. Maar jullie zijn zelfs meer dan dat. “Als je indruk wil maken, schakel je Smart Presentations in”, is jullie concept. Leg eens uit.
Smartpresentations is specialist op het gebied van PowerPoint design en presentatie advies. We helpen bedrijven aan een presentatie die hun reputatie ondersteunt. Hierbij gaan we uit van het principe dat welke presentatie je ook geeft, je maar één kans hebt op een goede indruk. Als je bijvoorbeeld vertegenwoordiger bent en je moet voor de eerste keer naar een bedrijf, dan moet je je bedrijf zo goed mogelijk voorstellen. Voor een keynotespeaker die voor een groot publiek spreekt, geldt hetzelfde. Als je een slecht verhaal geeft, is de aandacht bij iedereen weg.
In eerste instantie helpen we bedrijven bij het maken van een goed verhaal. Een presentatie zonder verhaal wordt een erg slechte presentatie. Daarna werken we alles grafisch uit en ten slotte wordt dat verwerkt in een PowerPoint. Dat doen we dan voor een bedrijfs-, verkoop, pitch en keynote presentatie. We maken dus echt het onderscheid door de combinatie van de storytelling, vormgeving, toepassing in PowerPoint én coaching. Met die training zorgen we ervoor dat de mensen die de presentatie geven, er zo goed mogelijk gebruik van kunnen maken en met een zelfzeker gevoel presenteren. Want, je reputatie staat ervoor op het spel.
Ontdek SmartpresentationsHeeft de lockdown een grote invloed gehad op jullie reputatie?
We zijn tijdens de lockdown zoveel mogelijk blijven doorwerken. Projecten duren bij ons ongeveer twee maanden, dus opdrachten die reeds bezig waren, konden we allemaal afwerken. Daarnaast zijn er verschillende klanten die plots beseften dat hun presentaties niet meer voldeden. Dit besef kwam dan vooral wanneer ze online presenteerden. Daarvan hebben we trouwens een prachtig voorbeeld gehad met de veelbesproken PowerPoint van de veiligheidsraad. Dat was een drama, maar toen zag iedereen wél dat een slechte presentatie online geven gewoon niet werkt. Dat heeft ons erg geholpen. Mensen zagen in dat een presentatie grafisch sterk moet zijn. Daarnaast waren er ook bedrijven die niet konden werken tijdens de lockdown en daarmee besloten om hun marketing onder handen te nemen. En presentaties zijn daar uiteraard een onderdeel van. Bovendien is een presentatie een uitstekende investering: eens je een goede hebt, kan je hem lang gebruiken.
“Voor de lockdown reed ik naar Antwerpen, Brussel … Nu verloopt alles online, maar kwalitatief gezien, is dat even goed.”
Hoe hebben jullie het klantencontact aangepakt tijdens zo’n proces?
Het klantencontact was volledig online. Elke meeting verliep digitaal, maar buiten dat was er niet veel verschil met de fysieke afspraken. Meestal beginnen we met een kick-off meeting, die zo’n twee uur duurt. Dan stellen we doelstellingen en doelgroepen op en lopen we door het hele traject heen. Normaal rijd ik dan naar Geel, Antwerpen, Brussel … en nu verliep dat via Teams. Maar kwalitatief gezien, bleek dat even goed als fysieke meetings.
Hebben jullie dan geen enkele uitdaging of moeilijkheid ondervonden?
Ja, het is uiteraard wat afstandelijker en minder intensief dan samen aan tafel zitten. Maar goed, het werkte allemaal perfect, je kon elkaar zien en to the point komen. En dankzij die oplossing hebben we ook enkele grote projecten binnengehaald!
Jullie waren dus eigenlijk wel klaar voor het thuiswerken?
Jazeker. Iedereen is nog één keer naar kantoor gekomen om laptops en schermen op te halen en sindsdien waren we vertrokken. De collega’s hebben op een ideale manier twee maanden kunnen thuiswerken zonder problemen.
“Er moest vanalles gebeuren. Dat was spannend, maar ik heb alles overgelaten aan NTX. Op twee halve dagen was het rond.”
De lockdown was voor jullie niet de enige uitdaging. Smart Presentations was eerst onderdeel van het bedrijf BeforeTheHype. Ondertussen is Smartpresentations een zelfstandige onderneming geworden. Hoe is dat verlopen?
Ja, BeforeTheHype en Smartpresentations zijn nu twee aparte bedrijven geworden. Dat is op zich niet zo spannend, maar op IT-vlak moest daar heel wat voor gebeuren. Dat was wél spannend. Ik had het me eenvoudig voorgesteld, maar uiteindelijk bleek het allemaal complexer. Maar goed, ik heb het allemaal aan NTX overgelaten. Zij hebben er immers veel meer verstand van dan ik. Ik heb hen verteld wat ik precies wilde en wat ik nodig had. NTX heeft er dan goed aandacht aan gegeven en het verder uitgewerkt. Hun technieker kwam hier op kantoor en op twee halve dagen was alles rond.
Heb je je zorgen gemaakt over deze hele opsplitsing? Zeker als we spreken over de overdracht van gegevens?
We werken al zo’n lange tijd samen met NTX als IT-partner dat ik het vertrouwen had dat alles ging goedkomen. We hebben nooit grote problemen gehad. Als NTX zegt hoe ze iets gaan oplossen, ga ik ervan uit dat dat de beste manier is en dan zal het zo gebeuren. Bovendien hebben we niet plat gelegen, ook niet toen eraan gewerkt werd door de techniekers. We hebben op geen enkel moment gemerkt dat er gewerkt werd aan de IT.
“Als NTX zegt hoe ze iets gaan oplossen, ga ik ervan uit dat dat de beste manier is.”
Dat is een meerwaarde, want het is niet simpel om twee bedrijven uit elkaar te halen.
Dat klopt. De gegevens van beide bedrijven zaten in Teams en Sharepoint volledig verweven door elkaar. Het was een complexe structuur, maar nu werd er echt voor gezorgd dat er een duidelijke structuur is waar we aan uit kunnen. De eindgebruikers kunnen sindsdien transparant en eenvoudig werken in de Teamsomgeving.
Waarom zijn jullie zo overtuigd van NTX als IT-partner?
Omdat het gewoon werkt. We hebben geen problemen. Bovendien hebben we geen enkele reden om over te stappen naar een concurrent. De nieuwe toestellen die we aanschaffen die worden steeds netjes afgeleverd en geïnstalleerd. We hebben geen klachten.
Als jullie vooruit kijken: hoe zien jullie dan de toekomst met NTX ?
Wel, we krijgen van klanten gigabytes aan fotomateriaal binnen. Natuurlijk gebruiken we enkel verkleinde bestanden in onze presentatie. De grote foto’s staan dan op onze server. In de toekomst zie ik ons daar wel een alternatief voor zoeken met NTX. De uitdaging is dus om al die bestanden en de werkserver naar de cloud te brengen waar ze nu fysiek op de schijf op ons kantoor staan. Maar op dit moment vormt het nog geen probleem, al onze collega’s kunnen van thuis uit op de server.
Indruk maken met je IT?
- Een ingewikkelde bedrijfsstructuur?
- Veel data?
- Werken met grote bestanden?
NTX houdt het allemaal voor jou op de achtergrond.