BUGA-AUTO en NTX kiezen voor elkaar als partner met zekerheid
30/11/2020 - 9 min readBUGA-AUTO specialiseert zich in de verkoop, het onderhoud en de herstellingen van personen- en bedrijfswagens. In haar vestigingen te Geel, Berchem en Wijnegem, alsook bij de carrosserieafdeling BECAR te Westerlo speelt IT een sleutelrol in uitmuntend bedrijfsbeheer. Bij NTX spelen eveneens de bedrijfswagens van Buga een cruciale rol. Sinds 2015 kloppen beide bedrijven bij elkaar aan voor een proactieve aanpak. We interviewden Teun van Hulzen, CEO bij BUGA-AUTO.
Kan je ons kort vertellen wat Buga-Auto doet?
Buga is een echt familiebedrijf, gesticht in 1972 door mijn schoonvader, Medard Bens. Onze geschiedenis ligt eigenlijk vooral in de vlees- en veehandel, maar dat werd uitgebreid naar de verkoop, het onderhoud en de service voor auto’s en vrachtwagens. Sinds zeven jaar doen Ilse Bens, Peter Bens en ikzelf exclusief de tak van de Italiaanse automerken Alfa Romeo, Fiat, Abarth en Jeep, en de carosserie Becar. Vandaag de dag zijn er vier vestigingen: Geel, Antwerpen (Berchem), Wijnegem en Becar te Westerlo.
Meer lezen over Buga?Waar maken jullie het verschil met andere bedrijven in de sector?
Wij hebben altijd gezegd dat we een garagebedrijf zijn met service. De producten die wij vertegenwoordigen, hebben allemaal een specifiek DNA. Het zijn geen alledaagse producten. Bij Fiat vind je dat terug in de compacte en middelgrote modellen. Het zijn sympathieke, familiale voertuigen, maar ze zijn eveneens nuttig en technisch. Alfa Romeo daarentegen, heeft een sportief DNA en Jeep is een specifiek SUV merk. Het is de eerste 4×4 die op de markt kwam in 1941 als Willy’s. Daarnaast bieden we de lichte bedrijfswagens van Fiat aan. Het is altijd belangrijk om zoiets in je gamma te hebben om het bedrijfsleven te kunnen bevoorraden. Waar we ons echt in onderscheiden, is het klantencontact. We zetten de klant altijd centraal en bieden hem niet enkel het voertuig aan, maar ook alle diensten er omheen: onderhoud, onderhoudscontracten, verzekerings- en financiële producten … Als laatste is er een enorme loyaliteit van onze medewerkers. Zonder hen kan je het allemaal niet doen. Gelukkig blijven onze medewerkers lang aan de slag bij ons. Dat is belangrijk naar het cliënteel toe. Ze voelen zich vertrouwd met het bedrijf, aangezien ze steeds door dezelfde mensen verder geholpen worden.
“Bij Buga staat de klant centraal. We bieden hem niet enkel het voertuig aan, maar ook alle diensten er omheen.”
Op welke manier speelt IT een rol in het uitvoeren van jullie dagelijkse taken?
We zijn al heel vroeg aan de slag gegaan met IT. Mijn schoonvader besefte snel dat als je een goed bedrijfsbeheer wilde, je sterk geautomatiseerd moest zijn in je bedrijfsmanagementsysteem. Daarom hebben we fulltime programmeurs in dienst genomen, met assistentie van iemand extern. Zij schreven zelf onze boekhoudprogramma’s, magazijnbeheersystemen, technische systemen … Het belang daarvan is om enerzijds niet alleen een goede en betrouwbare administratie te hebben naar cliënteel toe, maar ook intern naar de boekhouding, stockbeheer, commerciële werking … Dat is de laatste jaren sterk uitgebreid naar bijvoorbeeld GDPR-wetgevingrespecterende communicatie naar het cliënteel. Zo kunnen we op zowel commercieel als op service vlak gerichter boodschappen sturen. Dus IT is enorm belangrijk. Zonder IT heb je vandaag geen onderneming. Bovendien zal het meer en meer van belang worden tussen bedrijven, en voor ons bijvoorbeeld tussen de verschillende locaties.
“Zonder IT heb je vandaag geen onderneming.”
Je vermeldde dat jullie met interne IT’ers werkten. Sinds 2015 zijn jullie toch klant bij NTX. Vanwaar komt deze ommezwaai?
Mijn echtgenote, Ilse Bens, heeft de verantwoordelijkheid van onder andere de administratie en boekhouding, waarnaast ze ook het IT-beleid beheert. Acht jaar geleden, zijn we nauwkeurig gaan kijken wat we konden doen. We zochten een systeem waarmee we in de toekomst fiscaal en juridisch gecertifieerd zouden zijn. Het systeem moest wetgevingsgezind juist zijn. De IT’ers die bij ons werkten, hebben magnifiek werk geleverd, maar zagen op een bepaald moment geen uitdaging meer in hun job omdat ze enkel bezig waren met het programma van Buga. In plaats van zelf mensen fulltime in dienst te houden, zijn we in gesprek gegaan met NTX om die rol over te nemen. En dat is erg goed gelukt.
Jullie hebben gekozen voor NTX als partner. Wat is de meerwaarde voor jullie om voor hen te kiezen en niet voor een andere IT-dienstverlener?
De sterkte van NTX ligt vooral in het hebben van empathie en het begrijpen van de behoeftes van de klant. Daarnaast hebben ze ons altijd direct kunnen overtuigen van de sterke structuur van het bedrijf. Het is een partner met zekerheid. Als er vandaag iets gebeurt met de IT in je onderneming, dan blijf je stilstaan. De timeframe om zoiets zo klein mogelijk te maken, is iets waarvan NTX ons volledig overtuigd heeft. Bovendien hebben ze niet enkel gespecialiseerde IT’ers, er is ook goede begeleiding op zowel het vlak van software, als hardware
“Met NTX heb je een IT-partner met zekerheid en goede begeleiding.”
Elke week komt er iemand van NTX bij jullie langs voor het preventief onderhoud. Hoe verloopt deze samenwerking?
Je merkt dat het mensen zijn die zich na een tijdje eigen beginnen te voelen met ons bedrijf. Ze kunnen zich snel in onze schoenen plaatsen en meedenken over oplossingen. Bovendien zijn de medewerkers off-site ook aanwezig. Zo was er onlangs een stroompanne en is het systeem overgeschakeld naar een noodtoestand. Zoiets moest extern heropgestart worden. En dan is NTX er snel bij. Deze snelheid is een enorm belangrijke factor geweest bij onze verhuis naar de nieuwe site na de splitsing van Buga. Toen hadden we onze interne IT’ers nog in dienst, maar toch heeft NTX een belangrijke rol gespeeld in het heropstarten en de re-integratie van de hele IT-hardware en connectiviteit naar de andere bedrijven toe
“De engineers van NTX zijn ook off-site aanwezig. Als er een probleem de kop opsteekt, zijn ze er heel snel bij.”
Drie jaar geleden werd bij Buga-Auto het hele serverpark vernieuwd. Maakte je je daar zorgen om?
Je maakt je natuurlijk altijd zorgen, maar dat is normaal. Je kan het niet missen in je onderneming. Maar het timeframe waarop alles gerealiseerd moest worden, werd volledig gerespecteerd. Dat is niet altijd simpel. Er moeten honderden testprogramma’s lopen om alles te controleren op het vlak van IT, maar ook qua telefonie, want dat gebeurt met Voice-over IP. Er lopen dus veel testen en controles, maar het was een super gemotiveerd team van NTX. Onlangs was er een algemene stroompanne in Geel. Toen heeft NTX meteen ingegrepen en in het weekend doorgewerkt, zodat we er maandagochtend geen hinder van zouden ondervinden.
Hoe zou je dan in het kort de dienstverlening van NTX omschrijven?
Wat vooral belangrijk is, is enerzijds kennis en anderzijds betrouwbaarheid. Dat zijn de twee factoren die essentieel zijn: de knowhow en het feit dat je op NTX kan rekenen. Je bouwt samen een afspraak en een contract op en dat is allemaal prima. Maar als het contract ook echt in de schuif kan blijven liggen en het vanzelfsprekend is dat de inhoud ervan nageleefd wordt, dan is dat de perfecte vertaling van een goede samenwerking. En dat is in de andere richting zeker niet minder. NTX weet dat het die kennis en betrouwbaarheid ook bij ons vindt. Ze kunnen op ons rekenen. We voeren naar elkaar toe uit wat we beloven en kiezen met elkaar voor een partner met zekerheid.
“Kennis en betrouwbaarheid zijn twee factoren die echt essentieel zijn in onze wederzijdse samenwerking.”
Want tussen NTX en Buga-Auto is er een wederzijdse samenwerking. Zo is NTX niet alleen dienstverlener, maar ook klant bij Buga-Auto. Vergemakkelijkt dit het contact?
Ja, automatisch. We zien elkaar niet als ‘Meneer X’ of ‘Meneer Y’. Als NTX met iets inzit, dan nemen ze de telefoon en we bespreken dat. Omgekeerd is dat hetzelfde. Die communicatielijn is ontzettend kort. Dat is waarschijnlijk, na kennis en betrouwbaarheid, het derde essentiële aspect in onze samenwerking. Dat persoonlijk contact was vooral in het begin cruciaal. Dat was de basis waaruit gesprekken voortvloeiden. In die eerste contacten met elkaar moet je je goed voelen. Daarnaast is het belangrijk dat beloftes langs beide kanten worden nagekomen en je daar nooit over moet twijfelen. In beide richtingen is dat iets wat volledig goed zit. Dat geeft veel voldoening.
“NTX en Buga-Auto voeren naar elkaar toe uit wat ze beloven. We gaan de samenwerking volledig aan.”
We hebben het al gehad over de dienstverlening van NTX . Hoe pakt Buga-Auto die samenwerking aan?
Net zoals NTX er bij ons alles aan doet om proactief bezig te zijn, doen wij dat ook bij hen. We gaan de samenwerking volledig aan. Zijn er zaken die NTX zoekt op het vlak van mobiliteitsoplossingen, dan doen wij alles om het meest optimale voor te stellen en alles correct in te vullen en af te handelen. Maar we zijn eveneens proactief bezig. Zo bieden wij niet enkel aan wat ze op dit moment zoeken en vragen, maar denken we na over hoe we hun wagenpark futureproof kunnen maken. We krijgen momenteel een ontzettend mooi gamma aan hybride wagens van Jeep in verschillende formaten binnen, maar ook de nieuwe Fiat 500e maakt zijn opmars. Deze is 100% elektrisch en zou prachtig passen in het wagenpark van NTX. Daarnaast denken we niet enkel breed in de zin van duurzame wagens. We integreren ook groene initiatieven, zoals carsharing. Daarin kan nog de keuze gemaakt worden om hybride of elektrische wagens te sharen. Je ziet het: we adapteren ons enorm naar de toekomst toe en nemen het wagenpark van NTX daarin mee. Ik denk dat we daar enorm sterk in staan.
Hoe beleefde Buga-Auto de lockdown?
We moeten het ondergaan. In de eerste lockdown (maart 2020) moest onze showroom dicht en mochten we alleen essentiële herstellingen uitvoeren of winterbanden vervangen. We hebben er toen mee leren leven, want thuiswerken kunnen we als garage uiteraard niet. We hebben wél de kans gegrepen om de online verkoop door te duwen. Dat is op zijn eigen manier beginnen lopen, maar het vervangt uiteraard geen showroom waar je alles ervaart. Uit die lockdown hebben we veel geleerd, waardoor we ons sneller konden aanpassen en we zijn beter voorbereid op hoe we het commercieel online moeten aanpakken. Het grote verschil is dat ons atelier nu wél mag openblijven. Mensen mogen zich nog verplaatsen, het onderhoud van hun auto is toegestaan.
Hoe kijken jullie bij Buga-Auto naar de toekomst?
We blijven volop investeren. De plannen werden gemaakt voor corona en we hebben beslist om ermee verder te gaan. Onze twee nieuwe vestigingen in Wijnegem zijn volledig in opbouw, er wordt niets uitgesteld. Eén van de twee wordt puur gefocust op klanttevredenheid en de service op mobiliteit van klanten, rekening houdend met de nieuwste technologische ontwikkelingen van aandrijving en mobiliteit. De andere nieuwbouw, naast de Shopping Wijnegem, wordt een State-of-the-art Commercieel Centrum voor de gekende FCA Groep merken, Alfa Romeo, Abarth, Fiat en Jeep, met de toevoeging van een nieuw merk met een unieke DNA, namelijk Honda. Dat we doorgaan met deze investeringen is ook een zekerheid en teken van vertrouwen naar onze medewerkers en klanten toe. Net zoals het feit dat de volgende generatie al zeven jaar volledig geïntegreerd is in het bedrijf. We blijven een écht familiebedrijf. Dat geeft perspectief en fijne vooruitzichten