Beneens & NTX maken het samen in de Kempen
29/09/2020 - 7 min readAl 85 jaar is Beneens een bekende naam in de Kempen. Vandaag leiden neven Joeri en Jo Beneens het bedrijf. Hun kwaliteitsvol succesrecept is altijd gebleven, maar in 2013 kozen ze op het vlak van IT voor een drastisch andere aanpak: “Het eerste contact met NTX kwam er toen we diep in de penarie zaten. Sinds we samenwerken met hen hebben er zich geen problemen meer voorgedaan.” We spraken met Joeri Beneens.
Kan je kort schetsen wat Beneens doet?
Beneens is een algemeen bouwbedrijf met een breed gamma van soorten projecten. Dat zijn zowel projecten voor business to business klanten, maar we doen er ook voor particulieren, openbare aanbestedingen en zelfs eigen projectontwikkeling hier en daar. Het liefst doen wij totaalprojecten van het begin tot het einde. Elke afdeling binnen Beneens is zo uit de kluiten gewassen dat we echt projecten kunnen doen specifiek in die markt. Zo hebben we afdelingen van ruwbouw, schrijnwerk, CLT… maar onze grootste afdeling is uiteraard interieur. Zo hebben we bijvoorbeeld de kantoren van NTX ingericht. Bovendien is er nog een dochteronderneming voor aluminium buitenschrijnwerk, Beneens Alucon, dat door Luc Beneens geleid wordt en heeft mijn broer Ward een HVAC bedrijf, Benetech, dat gelinkt is aan Beneens. Met de hele groep zijn we ondertussen met ongeveer 140 medewerkers.
Ontdek BeneensWaar maken jullie het verschil met andere bedrijven in de sector?
Dankzij onze verschillende uitgebreide afdelingen zijn wij een bedrijf dat bijna alles in eigen beheer doet. Bovendien hebben we een heel efficiënte manier van produceren waarbij een heel deel geautomatiseerd gaat. Alles wordt in 3D uitgetekend om de machines correct aan te sturen. De productieprocessen worden op dezelfde manier geautomatiseerd. Zelfs op onze bouwwerven doen we het zo door alles in BIM voor te bereiden.
Op die manier worden fouten op de werf vermeden. We staan echt voor kwaliteit. Elke architect hier weet dat we staan voor de hoogste kwaliteit en dat we steeds streven naar de hoogst mogelijke afwerkingsgraad. Dat is de reden dat mensen graag met ons samenwerken. Bovendien hebben we in 2019 de prijs Ondernemen gewonnen, wat een mooie bevestiging is van ons werk.
Konden jullie nog op dezelfde manier aan de slag tijdens de lockdown?
Wel, we zaten met enkele grote projecten. Daar moesten we uiteraard weg blijven. Omdat de projecten in de planning elkaar strak opvolgen, hebben we besloten om het hele bedrijf vijf weken lang stil te leggen zodat de planning niet in de war kon komen. Dit was enkel zo voor Beneens. Dochterondernemingen Beneens Alucon en de HVAC-afdeling Benetech bleven wel doorwerken. Na die vijf weken zijn we met z’n allen weer volop aan de slag gegaan.
“IT is enorm belangrijk voor ons: het is het kloppend hart van de onderneming.”
Wanneer er geen corona is en iedereen zijn dagelijkse taken uitvoert in het bedrijf, hoe belangrijk is IT dan voor jullie?
IT is heel belangrijk: dat is eigenlijk het kloppend hart van het bedrijf. De server hier is niet alleen een connectie tussen de bediendes en dient niet enkel voor de ERP (enterprise resource planning nvdr.) waarmee als onze bedrijfsprocessen zijn verbonden. Ook onze productie-aansturing gebeurt via die servers, dus als we onze productievoorbereidingen en tekeningen op de server zetten, ontstaan er allerlei deelprogramma’s met barcodes. Wanneer iemand die scant, weten de machines perfect wat ze moeten doen. Als we zonder server vallen, zitten we ook volledig zonder productie.
Jullie zijn sinds 2013 klant bij NTX. Dat is al een hele tijd. Hoe is die samenwerking precies begonnen?
Ons eerste contact was toen we diep in de penarie zaten. We waren compleet vastgelopen. Ik heb dan iemand leren kennen op een netwerkevent en hij is meteen langsgekomen. Hij loste het probleem op, maar wees ons wel op een drastisch andere aanpak op het vlak van IT. Zo is de bal aan het rollen gegaan en kwamen we uit bij NTX als IT-partner. De overschakeling was ineens een grote stap, maar verliep uitstekend. We hebben dan ook altijd een goed en veilig gevoel gehad bij deze keuze. Nu nog steeds.
“Heb je specifieke vragen, dan is er altijd wel iemand bij NTX die dat kan oplossen.”
Wat zijn voor Beneens de grootste meerwaarden van samenwerken met NTX als IT-partner?
De grootste meerwaarde is dat je kan meegenieten van alle kennis die er voor handen is. Heb je vragen over heel specifieke details, dan is er altijd wel iemand bij NTX die dat kan oplossen. We kunnen er meteen terecht en worden snel verder geholpen. Daarnaast werken we graag samen met een uit de kluiten gewassen, betrouwbaar bedrijf dat al heel wat jaren bestaat. Dat is toch heel anders dan samenwerken met één zelfstandige. Nu kan je rekenen op een betrouwbaar bedrijf waar je een heel team aan specialisten ter beschikking hebt. Bovendien is het fijn dat er een wederzijdse samenwerking is met NTX. Zo mochten wij het volledige interieur doen en op die manier konden we ook langs de andere kant eens samenwerken.
Jullie hebben intern iemand die zich bezighoudt met de IT. Daarnaast komt er elke maand iemand van NTX langs voor onderhoud. Hoe verloopt die samenwerking?
In onze samenwerking met NTX kregen we een team toegewezen. Heel dat team is op de hoogte van onze situatie, maar we hebben wel één vaste System Engineer, Thomas, die bij ons maandelijks het onderhoud doet. We plannen daarvoor vaste dagen per maand in om interne IT’er Bart te ondersteunen. Bart doet vooral de eerstelijnszaken, de clients computer problemen. De System Engineer van NTX neemt het volledige serververhaal onder zijn vleugels. Als er dan iets aan de hand is, kan hij meteen ingrijpen. Bovendien klikt het goed met Thomas. Iedereen kent hem en kan er goed mee opschieten. Datzelfde geldt ook omgekeerd. Thomas kent de volledige omgeving binnen Beneens en weet wat er al gedaan werd in het verleden, net zoals de rest van het team waarvan hij deel uitmaakt. Het is een groot voordeel dat we altijd bij dezelfde personen terechtkunnen.
“Het is een groot voordeel dat we altijd bij dezelfde personen terechtkunnen.”
Jullie zijn, zoals eerder vermeld, al even klant en kennen een heel verleden met NTX. Hoe zien jullie de toekomst met ons?
Teams werd alvast opgestart voor corona en daar hebben we ondertussen al goed gebruik van gemaakt. We zijn blij dat we met Teams goed voorbereid waren op het thuiswerken. Hiervoor volgde onze interne IT’er Bart eerst enkele sessies bij het cloudteam van NTX om vervolgens zelf interne opleidingen te geven binnen Beneens. Iedereen was er dus klaar voor. Daarnaast hebben we voor de toekomst eveneens plannen gemaakt om uit te breiden naar de cloud. Voor de productie blijven we wel liefst lokaal werken.
Hebben jullie nog problemen ondervonden sinds jullie samenwerking met NTX?
Nee, sinds we samenwerken gaat het heel goed en voelen we ons ook veilig. We zijn dan ook echt blij dat we samenwerken met een heel bedrijf en niet met één zelfstandige. Als hij ziek zou worden, zitten we vast. Bij NTX, integendeel, is er altijd een heel team dat onze geschiedenis kent. Op die manier is er steeds iemand die ons uit de nood kan helpen indien nodig.
Jullie leerden via een netwerkevent een IT’er kennen. Als jullie tijdens een netwerkevent NTX moesten omschrijven, hoe zouden jullie dat dan doen?
NTX is een hele betrouwbare partner waarbij je altijd terechtkan. Ze denken strategisch mee op lange termijn om ook in de toekomst sterk te staan. Alles evolueert snel, dus dat strategisch advies is voor ons een heel belangrijke factor.
“NTX denkt strategisch mee om ook in de toekomst sterk te staan.”
Over de toekomst gesproken, wat willen jullie met Beneens nog graag bereiken in de komende periode?
We zijn met de voorbereiding van enkele hele mooie projecten bezig. We zullen enorm ver gaan in het circulair bouwen, waarbij alle onderdelen demonteerbaar en milieuvriendelijk zijn. Alles wordt in hout gezet en het zal het meest circulaire gebouw van Europa worden. Daarnaast gaan we hier op de site zelf een gebouw bij zetten voor Benetech en BM-metaalwerken. We kijken positief naar de toekomst en blijven volop in beweging!
Maak het samen met NTX
- Reken op een vast aanspreekpunt;
- Volledig team dat op de hoogte is;
- Bereikbaar;
- Proactieve monitoring;
- Uitgebreide expertise.