Vansant en NTX: 20 jaar een vaste waarde in de Kempen
06/08/2020 - 7 min readAl 20 jaar lang vormen NTX en Vansant een vaste waarde in de Kempen. Vansant als elektro-installateur en NTX als IT-partner voor bedrijven. Dat is tevens hoe ze elkaar gevonden hebben. Wat begon met het plaatsen van servers, groeide uit tot een samenwerking met een softwarepakket op maat en een verhuis naar de cloud tegen 2025. We spraken met Luc De Busser, General Manager van familiebedrijf Vansant.
Kan je ons kort vertellen wat Vansant doet?
Vansant is een familiebedrijf in industriële elektrische installaties voor zowel de zware industrie als voor KMO’s. Dit gaat van hoog- en laagspanning tot databekabeling, verlichting, automatisering … en dat voornamelijk voor vaste klanten. Al 55 jaar lang bouwen we traditioneel aan langdurige samenwerkingen. We willen over alles kunnen meespreken. Daar ligt dan ook onze sterkte.
Meer info over VansantAan de slag met proactieve IT?
Nooit meer plat gaan en altijd van overal kunnen werken?
Is dat hoe jullie het verschil maken met andere bedrijven in de sector?
Ja, inderdaad. Andere bedrijven kiezen voor een ander pad, namelijk dat van aannemingen. Wij proberen dat zo weinig mogelijk te doen en kiezen daarmee een andere weg. Bij aannemingen hebben we het gevoel dat we slechts een middel zijn om de totaalaanneming te kunnen realiseren. Wij willen echter het volledige verhaal bijwonen, waarbij we een relatie opbouwen met de klant. Daarbij verkiezen we direct contact om alles te bespreken en eventueel bij te sturen in het verdere verloop van het proces indien nodig. Als onderaannemers lukt dat niet altijd even goed.
Rechtstreeks contact was tijdens de lockdown uiteraard wat moeilijker. Hoe hebben jullie je aangepast?
Dankzij de langdurige samenwerking met onze klanten kennen we elkaar goed. Ze zeiden bijgevolg dat onze werknemers ter plaatse mochten gaan op voorwaarde dat ze enkel naar daar gingen. 90 procent van onze mensen zijn dus blijven verder werken. Dat is natuurlijk het voordeel van zo’n duurzame klantrelatie. De klant kent je en heeft ook geen schrik dat corona op die manier zal binnensluipen.
“Ik werk enkel samen met mensen waarmee het klikt, anders loopt het mis. Met NTX klikte het meteen.”
Jullie zijn al sinds 1999 klant bij NTX. Hoe is die samenwerking begonnen?
NTX was in 1999 erg dicht bij ons gevestigd. Op een dag hadden wij een nieuwe server nodig en ben ik er eens binnengestapt. Toen bleek dat Koen (Vanlommel, CEO NTX nvdr.) zo’n goede verkoper was en hij veel verstand had, klikte het meteen. Bovendien werk ik enkel samen met mensen waarmee er een klik is. Anders loopt het mis. Koen en Wim, met wie alles begon, waren twee jonge dynamische kerels die van wanten wisten en waar we perfect op konden rekenen. Zij begonnen met de hardware: het plaatsen van servers en dergelijke. Die samenwerking is sindsdien alleen maar gegroeid, want later zochten we naar het perfecte ERP-pakket. De programma’s die we toen vonden, werkten enkel als ERP, maar hadden amper een calculatiesysteem. Toen we bij Admind van NTX terechtkwamen, hebben we het programma samen met hen uitgebreid. Dat was echt maatwerk dat tot op vandaag blijft groeien. Wanneer we aan iets denken, kunnen we het meteen laten maken en aanpassen. Dat geeft ons veel vrijheid.
Alles werkt enorm goed. Voor onze hardware hebben we IT op de Achtergrond. Daarom komt elke maand technieker Vincent langs om alles te onderhouden. Daarnaast komt Wilfried om onze servers te controleren. Dat loopt allemaal perfect. Met mijn beperkte IT kennis kan ik niet altijd even goed volgen, maar dat is eveneens de reden waarom ik me laat omringen door een bedrijf dat het wél kent en me bijstaat met goede raad.
De laatste tijd hebben we eveneens een wekelijkse meeting met mensen van het Cloudteam. Dat komt omdat we tegen 2025 met al onze toepassingen naar de cloud willen (tegen dan loopt de levensduur van onze servers op z’n einde). Dat vraagt om heel wat voorbereiding, maar gelukkig is NTX ook cloudspecialist. Dat is tevens het grote voordeel van het IT-bedrijf: software, infrastructuur en cloud zitten allemaal samen. Voor elk probleem is er wel iemand die een oplossing kan bieden.
“De combinatie van software, infrastructuur en cloud is het grootste voordeel van NTX: er is altijd wel iemand die ons kan helpen.”
Je vertelde dat de klik met Koen en Wim er meteen was. Ondertussen komen er andere techniekers bij jullie. Is diezelfde klik er ook met hen?
Ik voel dat er in heel NTX een stevige structuur zit. Het is goed georganiseerd. Ik heb ook al met verschillende mensen van het bedrijf mogen samenwerken en je merkt dat ze weten waarmee ze bezig zijn. Dat geeft een gevoel van vertrouwen om ermee verder te gaan. Ik zie ook dat het bij NTX alleen maar in stijgende lijn gaat.
Als je de samenwerking met NTX zou omschrijven: hoe zou je dat doen?
Als je een bedrijf zoekt waar alles in één huis zit, zowel software, hardware als maatwerk en cloud, dan moet je bij NTX zijn. Het is een bedrijf waarmee je perfect kan samenwerken en de combinatie vormt een groot voordeel.
Sinds januari 2019 hebben jullie een IT op de Achtergrond contract waarbij proactiviteit, redundantie en een steeds beschikbaar team centraal staan. Waren dat de redenen van jullie overschakeling?
Als niet IT’er is het moeilijk om meteen de voordelen te begrijpen van zo’n contract. Na het advies van Koen zijn we er toch in meegegaan. Nu zien we duidelijk waar we naartoe gaan dankzij de heldere rapporten die we krijgen. Ik waardeer het gegeven advies en nu staan we er volledig achter. Wijzelf zijn niet 100 procent mee met IT en als je niet meegaat, sta je stil. Door in te gaan op voorstellen om bijvoorbeeld te upgraden, helpt NTX ons mee vooruit. Anders zouden we ook niet klaar geweest zijn voor het Teamsverhaal. In de IT gaat alles namelijk zo snel, dat je zonder kennis moeilijk mee blijft.
“Als niet IT’er zie je niet meteen de voordelen. Achteraf ben ik heel blij dat we het advies volgden.”
Vorig jaar hebben jullie een volledige vernieuwing gedaan van de infrastructuur. Hoe verliep dat?
Om de vijf jaar wordt heel onze infrastructuur vernieuwd. Dit was al de derde keer dat dat gebeurde. De integratie verloopt altijd goed, maar je merkt dat het ingewikkelder wordt. Er komen meer en meer zaken bij kijken, systemen worden complexer … Maar dat begrijpen wij – als niet IT’er – natuurlijk niet. Wij zien enkel de computer en verwachten dat hij werkt. Het is zoals Koen zegt: “IT is zoals het licht, als je het aandoet, moet het werken.” Updates die gedaan moeten worden, de beveiliging die in orde moet zijn … dat gaat mijn petje te boven, maar daarom hebben we NTX ingeschakeld.
Tegen 2025 zullen we waarschijnlijk naar de cloud gaan en dan zijn die servers niet meer nodig. Eerst was ik daar wat bang voor. Dat is schrik voor het onbekende: je weet niet hoe veilig het is. Ondertussen ben ik gewend aan het idee. Ik zie er de voordelen van in dat je overal kan inloggen en werken. Het geeft meer mogelijkheden om flexibeler te zijn. Daarnaast is de investering in fysieke servers een kost die om de vijf jaar terugkeert. Die zou dan uiteraard wegvallen.
Heeft het hele IT gebeuren een invloed gehad op jullie werknemers?
Het heeft heel weinig invloed op hen. Vincent (technieker van NTX, nvdr) is precies iemand van Vansant geworden. We weten wanneer hij komt, hij kent de mensen en de mensen kennen hem. Het feit dat de externe IT’er gezien wordt als iemand intern, is de sterkte van het concept ‘IT op de Achtergrond’. Het grootste voordeel ervan vind ik dat je een vaste aanspreekpersoon hebt die de hele voorgeschiedenis kent en de problemen oplost.
Jullie zijn al 20 jaar klant en hebben een heel verleden met NTX. Hoe zien jullie de toekomst?
We hebben nu een IT op de Achtergrond contract. Dat betekent dat de IT op de achtergrond moet blijven en dat je er geen last van mag hebben. Als het dus blijft zoals het nu is, zijn we enorm tevreden. IT hebben we nodig, maar het is niet onze core business. We mogen daar zelf niet te veel aandacht aan besteden. Die aandacht moet naar de klanten gaan. En dat is wat we effectief ervaren.
Voor de rest is de samenwerking met NTX een wederzijdse samenwerking. Zo zijn we niet enkel klant bij hen, maar ook leverancier. In de periode toen we aan de nieuwbouw (Square One nvdr.) werkten, hebben ze ook echt geluisterd naar ons advies, zoals wij naar dat van hen. Je voelt je gewaardeerd als andere partij. Dat is weer een gevolg van die klik die er is: een lokale partner waarop we kunnen rekenen.
“We hebben IT nodig, maar het is niet onze core business. Omdat we dat uit handen geven, kan alle aandacht naar onze klanten.”
We hebben een lastige periode achter de rug en momenteel zitten we terug in een mini lockdown. Als je kijkt naar de toekomst, wat wil Vansant nog graag bereiken?
Grote uitdagingen zijn er momenteel niet. We zijn een heel traditioneel familiebedrijf en dat willen we blijven. De uitdaging op dit moment is vooral om de volgende generatie klaar te stomen voor de toekomst en ze eenvoudig te integreren in het bedrijf.