Nieuwbouwverkopers & NTX: een goed opgebouwde relatie
11/08/2020 - 7 min read“De beste professionele relaties zijn degene waarvan de waarden in beide bedrijven overeenkomen. En met NTX matcht dat gewoon.” Bij Nieuwbouwverkopers zijn ze overtuigd van de samenwerking met de IT-partner. Eerst met bedrijf BeforeTheHype, sinds kort ook met vastgoedmarketing-en sales specialist Nieuwbouwverkopers. We spraken met Kris Sierens, CEO.
Kan je ons kort vertellen wat Nieuwbouwverkopers doet?
Nieuwbouwverkopers verzorgt de marketing en sales voor nieuwbouwprojecten van projectontwikkelaars, tot de laatste steen verkocht is. Deze strategie is recent ontwikkeld, aangezien het bedrijf eerst onder de naam RooftopMay door het leven ging. Nu wordt heel het concept veel sterker doorgetrokken in functie van de duidelijkheid naar de eindklant toe: wat doen we en voor wie doen we het. Dat betekent dat we volledig mee in het bad stappen met de klant. We delen zijn visie, verantwoordelijkheid en risico’s. Met RooftopMay waren we al een redelijk uniek bedrijf, nu nog meer. Dit omdat we zowel voor onze marketing als verkoop werken volgens het ‘no cure no pay’-principe, waarbij we echt pas verdienen wanneer de laatste units verkocht zijn.
Alles over NieuwbouwverkopersIs dat businessmodel de manier waarop jullie je onderscheiden van de concurrentie?
Concurrenten werken inderdaad niet op die manier. Onze sterkte is ten eerste dat we gespecialiseerd zijn in nieuwbouwprojecten en ten tweede denken en handelen als marketeers met de focus op het genereren van leads, om ze achteraf binnen te koppen. Daarbij garanderen wij continuïteit: een nieuwbouwproject kan makkelijk twee of drie jaar duren. Bij Nieuwbouwverkopers blijven we effectief gedurende die volledige periode inspanningen leveren om leads te verkrijgen. Daarom factureren we niet puur op prestaties, maar op het resultaat van de geleverde inspanningen. Bovendien doen we dit op een progressieve wijze. Dit alles is een groot verschil met de klassieke makelaar. Zij mikken bij de start, met een beperkt aantal acties, op een piek en nemen dan een afwachtende houding aan.
Konden jullie dat nog op dezelfde manier waarmaken tijdens de lockdown?
Kijk je puur naar nieuwbouwprojecten, dan was het uiteraard stiller op dat moment. Logisch ook, aangezien we niet naar buiten mochten. Daarom werd de focus daar voor een stukje verlegd. We zijn de klanten anders gaan faciliteren. In plaats van een fysiek bezoek gaven we de mogelijkheid om een online bezoek boeken. Op die manier konden we hen opvangen en zo veel mogelijk toelichting geven. Dat was natuurlijk niet ideaal. Mensen willen zien én voelen waar ze gaan wonen. We verkopen namelijk geen bakstenen, maar een plaats waar iemand gelukkig kan worden. Met BeforeTheHype (algemene marketing communicatie nvdr.) hebben we dan in tegenstelling méér opdrachten gekregen tijdens de coronacrisis. Dat compenseerde wel.
“Dankzij de online toepassingen konden we op een normale manier blijven doorwerken, ondanks de omstandigheden.”
Hoe belangrijk was IT voor jullie tijdens de lockdown?
Wel, het was op twee niveaus belangrijk voor ons. Enerzijds heb je het interne luik. Dat was enorm belangrijk omdat je op een relatief normale manier kon blijven doorwerken, dankzij toepassingen zoals Teams. Die hebben we dan ook continu ingezet. Ik was de enige van ons team die nog op kantoor was. De rest zat thuis. Dat gaat dan om zowel vaste medewerkers als freelancers. Op het vlak van externe communicatie was de IT cruciaal voor projectmeetings met klanten. Daarnaast hebben we een tablettoepassing waarmee we alles rond een project op een interactieve manier kunnen tonen aan de klant. Hier lag onze grootste bezorgdheid of we dit eenvoudig online konden delen, maar dat is ons gelukt.
Voor jullie was niet enkel de lockdown een uitdaging. RooftopMay werd Nieuwbouwverkopers met nieuwe naam, huisstijl en een sterker concept. Hoe was het om al deze veranderingen door te voeren?
De lockdown is een enorm nadeel geweest voor ons. We hebben daarom doelbewust gekozen om te wachten om met de nieuwe naam naar buiten te komen. We hebben enkel een soft communicatie gedaan: ontvangt iemand een online factuur van ons, dan ziet hij de nieuwe officiële naam met een korte toelichting. Puur marketingwise hebben we ons ding nog niet kunnen doen. Corona heeft ons even op de rem doen staan en ook tijdens de zomerperiode was dit niet ideaal. Bovendien vermoeden we dat het concept in het najaar van deze coronaperiode wel eens zeer nuttig zou kunnen zijn voor projectontwikkelaars.
Op IT vlak was het eveneens een hele uitdaging. Het bedrijf werd opgesplitst en er moest een nieuwe domeinnaam gekoppeld worden. Heb je je hierover zorgen gemaakt?
Bjorn (cloud engineer NTX nvdr.) is daarmee bezig en anticipeert enorm goed. Het zou allemaal eenvoudiger zijn als we van vandaag op morgen veranderden van naam. Maar momenteel zitten we dus in die softe transitie. Ik vermoed dat het dat moeilijker maakt op het vlak van IT. In eerste instantie werken we met Nieuwbouwverkopers onder de vorige entiteit. Dat is dus een kwestie van prioriteiten, wat dan op een gegeven moment moet worden omgedraaid. Nieuwbouwverkopers moet het dus op een bepaald moment overnemen. De continuïteit moet wel behouden blijven, zowel voor onszelf als naar de buitenwereld toe. En je wilt uiteraard niet dat er iets verloren gaat. Daar maakte ik me wel zorgen om, omdat ik iets soortgelijks heb meegemaakt met negatieve gevolgen. Dat heb ik meegedeeld, maar er werd uitstekend geanticipeerd. Tijdens het proces werd er proactief nagedacht. Dat was ook het fijnste aan de samenwerking: elke stap gebeurde in gezamenlijk overleg. Zo waren we steeds op de hoogte van wat er gebeurde en kregen we het gevoel dat ze naar ons luisterden.
“Tijdens heel het proces werd er proactief nagedacht en elke stap gebeurde in gezamenlijk overleg.”
Jullie zijn met BeforeTheHype klant bij NTX sinds 2009, vanaf dit jaar ook met Nieuwbouwverkopers. Hoe zie jij de toekomst verder met NTX?
In wat wij doen, merk je dat je enorm afhankelijk bent van IT. Vanaf het moment dat er iets uitvalt, kunnen we niets meer doen en valt ook ons werk stil. Je moet zo veel mogelijk op je gemak kunnen blijven doorwerken. De vergelijking die NTX maakt: “IT is zoals het licht: als je het aandoet, moet het branden”, is maar normaal. IT moet gewoon werken, het moet er zijn. Dat zal voor ons in de toekomst nog belangrijker worden, zeker wanneer we groeien als bedrijf. Zoiets mag dan geen belemmering vormen voor de zaken die we doen. IT moet bijgevolg automatisch geëvalueerd worden en evolutief meegroeien. Daarom vind ik de proactiviteit die NTX biedt zo belangrijk. Het is niet verkeerd dat je anticipeert op zaken die misschien pas over een jaar gebeuren.
“IT mag geen negatieve impact hebben op wat we doen. Daarom vind ik de proactieve aanpak van NTX zo belangrijk.”
Wat zijn de grootste meerwaarden die je ervaart in de samenwerking met NTX?
Ik ken NTX erg goed. Zo merk ik dat de achterliggende principes erg hard overeenkomen met de onze. Er moet bijvoorbeeld bij beide hard gewerkt worden, maar het moet ook plezant blijven. Bovendien zijn de beste professionele relaties degene waarvan de waarden in beide bedrijven gelijklopen. En bij NTX en Nieuwbouwverkopers matcht dat gewoon, evenals de verwachtingen ten opzichte van beide bedrijven. Een andere meerwaarde die ik merk, is de technische kennis. Er is altijd wel iemand die een probleem of vraag kan oplossen. Daarnaast denk ik dat er in het bedrijf positief anders gedacht wordt, aangezien er zowel hardware als software wordt aangeboden. Die combinatie biedt enorme voordelen.
“De beste professionele relaties zijn degene waarvan de waarden in beide bedrijven gelijklopen. Bij NTX en Nieuwbouwverkopers matcht dat gewoon.”
Veel voordelen dus, maar is de lange afstand ook een nadeel? Jullie zitten in Gent, NTX in Geel …
In het begin was dat misschien een issue. Nu niet meer. Het lijkt moeilijk om iemand te overtuigen om een IT-partner te nemen die verder zit. De initiële reactie van de meeste mensen zou zijn “Amai, zo ver?” Maar als ik nu spreek uit ervaring, kan ik met zekerheid zeggen dat het geen rol meer speelt waar NTX gevestigd is. Er kan veel vanop afstand gebeuren: laptops worden klaargemaakt en opgestuurd, vanuit de cloud kan er heel wat … Zolang het maar mogelijk blijft dat er iemand ter plaatse komt indien nodig. Gelukkig is die lange afstand ook voor NTX geen barrière.
Ook kunnen bouwen op een IT-partner?
- Reken op een vast aanspreekpunt;
- Volledig team dat op de hoogte is;
- Bereikbaar;
- Proactieve monitoring;
- Uitgebreide expertise.