
IT die altijd werkt. Hoe Salar downtime en stress voorkomt met NTX
25/03/2025 - 2 min read"Op mijn vorige job haperde de printer wel eens. Hier werkt altijd alles." Een uitspraak die je bij Salar wel vaker hoort. En terecht, want in een sector waar continuïteit cruciaal is, kan IT zich geen haperingen veroorloven. Salar, een sociaal secretariaat dat maandelijks 80.000 loonbrieven verwerkt, vertrouwt op een robuuste IT-infrastructuur. Want als hun systemen stilvallen, zijn de gevolgen niet te overzien.
Salar: meer dan 80.000 loonbrieven per maand
Salar is een wettelijk erkend sociaal secretariaat met 60 medewerkers. Zij verzorgen de loonadministratie van meer dan 3.000 bedrijven, goed voor maandelijks meer dan 40.000 loonberekeningen. Hun HR-platform wordt bovendien als SaaS-oplossing aangeboden aan 30 externe kantoren, die nog eens zorgen voor een gelijkaardig volume aan loonverwerkingen.
De uitdaging: continuïteit en medewerkerstevredenheid
Salar ziet IT niet als een kost, maar als een investering. Dit om wel twee cruciale redenen:
Continuïteit
Klanten rekenen 24/7 op hun systemen voor onder andere verlofaanvragen en loonverwerking. Downtime is simpelweg géén optie. Een uur zonder IT betekent niet alleen een enorme administratieve achterstand – denk aan lonen die te laat verwerkt worden of mensen die geen verlofaanvragen kunnen indienen – maar bijgevolg ook reputatieschade.
Medewerkerstevredenheid
Salar is ervan overtuigd dat de juiste IT-omgeving een grote rol speelt in het werkplezier van medewerkers. Nieuwe collega’s zijn vaak verrast door de vlot werkende IT-infrastructuur: “Amai, die printers werken hier altijd!” Salar gelooft dan ook dat medewerkers moeten kunnen rekenen op de beste tools om zelf uitstekende service te bieden aan hun klanten.
Meer dan 800 sensoren zorgen ervoor dat we altijd een stap voor blijven.
De oplossing: een redundante IT-infrastructuur die altijd een stap voor is
Om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, deed Salar een beroep op NTX. De oplossing? Een redundante IT-infrastructuur:
- De twee kantoren beschikken over dezelfde set-up. Faalt het ene systeem, dan neemt het andere het naadloos over.
- Noodvoorzieningen zijn aanwezig.
- System engineers komen op vaste basis langs voor onderhoud ter plaatse.
- Meer dan 800 sensoren worden constant opgevolgd om mogelijke problemen te identificeren nog voor ze zich voordoen.
Een slimme, proactieve aanpak die frustraties en werkonderbrekingen voorkomt.
Chris Verleye, zaakvoerder van Salar, vertelt: “Voor mij is het essentieel dat we nooit in stressmomenten zitten. Met deze aanpak voorkomen we dat. Het team van NTX ziet trends en must do’s bij andere klanten en geeft daardoor de juiste adviezen. Als zij iets aanraden, weet ik dat dit vanuit de juiste motivatie is. We ervaren daarbij een mooi evenwicht van expertise, nuchterheid en excellentie in uitvoering.”
Terwijl anderen hun werk moesten stilleggen, werkte Salar gewoon door.
De impact: “Niets gemerkt van de stroompannes”
Dat de aanpak werkt, bleek onlangs tijdens enkele stroompannes. Toen het licht letterlijk uitging in Kasterlee en verschillende bedrijven hun werk moesten stilleggen, konden de medewerkers van Salar rustig verder werken. De IT-omgeving en het noodplan namen het geruisloos over van het falende stroomnet. De stroompanne ging onopgemerkt aan de medewerkers van Salar voorbij.
Ontdek meer over Salar