Employer branding: een must
07/06/2018 - 2 min readUit een recente studie van Acerta bleek dat 70% van de bedrijven last heeft van de krapte op de arbeidsmarkt. Wij groeien elk jaar en zoeken daarom regelmatig naar vers bloed voor onze organisatie. Maar dat is niet evident. Nieuwsgierige dames of heren die van een ouwe rot willen leren. Specialisten, graag met een beetje ervaring. De war for talent, of beter de war for attitude woedt hevig. Juiste profielen aantrekken lukt niet altijd. Daarom proberen we het anders aan te pakken. Niet door te verleiden met loon, maar door een aantrekkelijke werkgever te zijn.
Vicieuze cirkel
Het is een vicieuze cirkel. De cijfers liegen niet. Veel bedrijven zien hun omzet de laatste jaren groeien. Nieuwe medewerkers aanwerven is daar een logisch gevolg van. Probleem is dat jouw concurrenten ook op zoek gaan naar de perfecte mensen. Personeel aantrekken is een competitief spel geworden waarin de nieuwe medewerker de winnaar is met hoge lonen en veel privileges.
Ongelukkig op het werk
Een onderzoek van SRA bij onze Noorderburen bracht naar voor dat ondanks omzetgroei bij de gemiddelde kmo, de toenemende personeelskost zwaar doorweegt op de marge. Maar ook je huidige medewerkers worden hier niet blij van. Nieuwe collega’s worden beter verloond en krijgen mooiere voorwaarden terwijl er niet voor iedereen onderhandelingsruimte is. Ongelukkige medewerkers zijn nefast voor je bedrijf. Grijp in voor het te laat is.
Moderne werkomgeving
Het nieuwe werken is een term die de laatste jaren meer ingang vindt. Het is een andere manier om naar tewerkstelling te kijken. Dat kan op het niveau van HR door cafetariaplannen uit te werken voor je medewerkers. Of door extra diensten voor je medewerkers aan te bieden zoals groepsaankopen of kinderopvang. Maar ook een moderne infrastructuur om in te werken, zorgt voor extra aantrekkingskracht.
Employer branding in de toekomst
Werken in een frisse, aangename omgeving is absoluut een must. Maar vergeet ook niet dat elke medewerker in je organisatie anders is. Verschillende karakters, andere levensfase, uiteenlopende ambities. Scheer niet iedereen over dezelfde kam. Ja, ze hebben allemaal een telefoon, tablet of notebook nodig. Maar moeten dat dezelfde saaie, grijze toestellen zijn? Laat ze zelf kiezen. Een toestel met toeters en bellen, een kindvriendelijk apparaat of blitse accessoires. Geef een device-budget waarmee ze zelf een apparaat kiezen waar ze blij van worden. En zorg voor een performante IT-infrastructuur. Niet alleen binnen de muren van je bedrijf, maar wereldwijd.
Nieuwe medewerkers overtuig je vandaag niet meer met alleen een hoog loon. Dat is niet de basis voor een duurzame professionele relatie. Investeer in mensen door hun verschillen te zien, door hen vrij te laten. Dat is de basis van employer branding. Wij helpen je graag om het allemaal technisch in goede banen te leiden.