Wat is de GDPR?
De GDPR (General Data Protection Regulation) ook wel de Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG genoemd, is een Europese privacywetgeving die sinds 25 mei 2018 ten voege is. Ze zorgt voor uniformiteit in Europa en de bescherming van consumentengegevens.
Met deze GDPR-wetgeving krijgt de EU-burger enerzijds meer controle over hoe zijn persoonlijke gegevens gebruikt worden en anderzijds is er een duidelijke structuur voor bedrijven om privacy voorschriften te handhaven. Merk op dat de GDPR voor alle Europese bedrijven en kmo’s van toepassing is. Dit betekent dat organisaties die goederen en/of diensten leveren aan personen in de EU, ook onder de wetgeving vallen.
Tips om GDPR regels te implementeren in je bedrijf
GDPR: hoe moet je daaraan beginnen? Het is belangrijk om als bedrijf eerst een aantal zaken te verantwoorden: de soort dataverzameling, voor welke doeleinden de data worden gebruikt en hoe je ze beveiligt (in een datacenter of in de cloud). Daarnaast moet je expliciete toestemming vragen aan je klanten om gegevens te mogen verzamelen.
Vervolgens breng je de persoonsgegevens in kaart. Waar komen deze vandaan en wat doe je er op dit moment mee? Ga na welke gegevens je op dit moment bewaart en zorg ervoor dat deze relevant zijn. Verder tref je best veiligheidsmaatregelen om datalekken te voorkomen.
Is er toch een fout gemaakt? Dan meld je dat zo snel mogelijk (binnen de 72u) bij de privacycommissie. Bedrijven en kmo’s die zich niet aan de GDPR-wetgeving houden, krijgen hoge boetes opgelegd: maximaal 4% van de jaarinkomsten of 20 miljoen euro (het hoogste bedrag hiervan). Met een sterke cybersecurity partner vermijd je dit.
3 voordelen van GDPR voor kmo’s en bedrijven
De GDPR-wetgeving is er niet enkel om je last te bezorgen. Er zijn ook voordelen verbonden aan de GDPR-regels. We sommen er enkele voor je op:
- Een boost voor je bedrijfsimago: met GDPR heb je de kans om databeheer te professionaliseren en je bedrijfsimago op vlak van vertrouwen te versterken.
- Data is macht: een ander voordeel van GDPR is dat door de juiste implementatie je data worden opgeschoond en een duidelijke strategie weergeven.
- De klant, je beste vriend: consumenten pikken je open communicatie dankzij GDPR snel op en appreciëren het datavriendelijk en transparant privacy beleid.
Meer GDPR voordelen nodig? Of weet je niet goed hoe je hieraan begint? Contacteer NTX vandaag nog!