Haal het maximum uit thuiswerkers. Van controleren naar coachen
27/03/2020 - 3 min readWe kregen onlangs de vraag of het mogelijk is om te monitoren of medewerkers die thuiswerken effectief aan het werk zijn. Een bezorgdheid die op dit moment zeer actueel is en blijkbaar leeft onder vele bedrijven. Hoe ga je daar als bedrijf mee om? Hoe stuur je werknemers aan en hoe evalueer je dat? Strikte controle of blindelings vertrouwen?
In veel bedrijven is het afstandswerken al jaren gemeengoed. Andere bedrijven daarentegen worden voor het eerst met thuiswerken geconfronteerd door de corona-crisis. Noodgedwongen moeten er zoveel mogelijk medewerkers plots van thuis uit werken. De sociale controle valt weg en het angstzweet breekt uit. Want hoe garandeer jij of je medewerkers van thuis uit effectief aan het werk zijn. Moet er technisch gemonitord worden of iemand zijn pc wel aan staat of hoe pak je zoiets aan? Is het mogelijk om dit in te richten op basis van controle of op basis van vertrouwen?
Aansturen op resultaten
Laat er geen twijfel over bestaan. Aan de technologie zal het niet liggen. In 99,9% van alle gevallen zal iemand met een bureau-job zijn of haar werk van thuis zo goed als perfect kunnen doen. Denk daarbij aan Microsoft Teams, VPN, VoIP, RDP, Parallels … en tal van andere technologieën en apps die dit mogelijk maken.
Dus waarom staan we soms nog twijfelachtig tegenover thuiswerk? De controle valt weg en moet plaatsmaken voor een sfeer van vertrouwen met focus op resultaten. En of iemand al dan niet achter zijn of haar pc zit, is verder geen bruikbare parameter.
Hoe moet het dan wel?
Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor de leidinggevenden. Zij moeten medewerkers coachen en aansturen op resultaten. Een transparante communicatie is hierin onontbeerlijk.
Door medewerkers een duidelijk omschreven opdracht te geven, creëer je een concrete verwachting naar resultaten toe (zogenoemde KPI’s). En dat kan net zo goed via een online meeting als via een “face-2-face” meeting.
En ja, misschien zal je collega tussendoor eens een wasmachine vullen en leeg maken, maar als op het einde van de dag het resultaat er ligt, is dit best oké. Uit onderzoek blijkt immers dat thuiswerkers vaak ook vroeger beginnen (men moet immers niet eerst een uur in de file staan) en minder pauzes nemen. Dat maakt hen veel productiever. Ook zien we dat thuiswerkers zich minder vaak ziek melden (we laten COVID-19 hier even buiten beschouwing…).
Zijn er ook nadelen aan thuiswerken?
Is het enkel maar rozengeur en maneschijn? Nee, uiteraard zijn er ook enkele nadelen verbonden aan thuiswerken. De belangrijkste zijn:
- De scheiding werk-privé valt weg en dat kan ervoor zorgen dat werknemers zich verplicht voelen om zich te bewijzen en meer uren beginnen te kloppen. Daarom is het belangrijk om vooraf duidelijk grenzen af te bakenen.
- Niet iedereen heeft thuis dezelfde infrastructuur als op kantoor (trager internet, geen ergonomische stoel, geen extra scherm, geen printer,…) wat in sommige gevallen een extra drempel kan betekenen.
- Wees er waakzaam voor dat je collega’s niet vereenzamen en zoek regelmatig contact via andere kanalen (chat, bellen, video-call,…).
Nog enkele praktische tips voor thuiswerken
Voor werkgevers:
- Bereid het thuiswerken goed voor en zorg voor heldere communicatie en duidelijke afspraken.
- Creëer een sfeer van vertrouwen met focus op resultaat.
- Maak duidelijke afspraken over de bereikbaarheid. Wanneer verwacht je dat medewerkers bereikbaar zijn (mogen ze bijvoorbeeld een middagwandeling maken)?
- Zorg dat werknemers weten welke resultaten jij verwacht.
Voor werknemers:
- Ook een thuiswerkdag eindigt: verwacht niet dat medewerkers ‘s avonds nog bezig zijn als ze de hele dag thuis hebben gewerkt.
- Breng structuur aan in een thuiswerkdag, net zoals op kantoor. Zorg dat je af en toe eens beweegt en regelmatig eet.
- Hou contact met collega’s en leidinggevenden. Met de huidige technologie is de fysieke afstand zeker geen belemmering meer.