Ownership: een van de vijf waarden van NTX
06/11/2024 - 8 min readBinnen NTX staan er vijf waarden centraal. Een van die vijf is ‘ownership’. Om te kijken hoe deze waarde wordt ervaren in de dagelijkse werking bij NTX, interviewden we Business in Versnelling teamlead Philippe Dingemans en system engineer Sven Onbekent.
NTX definieert ‘ownership’ als volgt: “Bij NTX geven we je verantwoordelijkheid. Jij zorgt ervoor dat jouw projecten succesvol afgerond worden. Je werkt in een klein team op een beperkt aantal klanten. Zo bouw je snel de nodige kennis op over deze klanten en hun gebruikte technologieën.”
Ervaren jullie dit ook zo in de praktijk?
Philippe: “In mijn business unit Business in Versnelling™ is dat een beetje anders. Ik werk inderdaad in een klein team, maar werk met heel veel, en verschillende types, klanten. Dat maakt dat ik veel vrijheid en verantwoordelijkheid krijg om ervaringen op te doen. Op die manier word ik geïnspireerd en kan ik ownership nemen om het bij andere klanten die met hetzelfde worstelen ook zo aan te pakken.”
Sven: “Ik ervaar het wel zo. Ik ben nu iets meer dan een jaar in dienst. In het begin moest ik de manier van werken nog leren kennen en werd ik mee op sleeptouw genomen, maar eenmaal alles duidelijk was, mocht ik meteen zelf aan de slag. Na een maand of twee, kreeg ik meer en meer verantwoordelijkheden en eigen klanten. Vandaag de dag voer ik ook projecten uit naast het ondersteunen van mijn vaste klanten. Het is een fijn gevoel om te ervaren dat je steeds meer vertrouwen krijgt en de kans krijgt om ownership te nemen.”
“Op een jaar tijd is het dus echt snel gegaan. Ik had al wel ervaring, maar ik wil er ook gewoon echt voor gaan, en als je iets wil terugkrijgen, moet je je uiteraard volledig geven. Dat komt van twee kanten.”
Het is een fijn gevoel om te ervaren dat je steeds meer vertrouwen krijgt en de kans krijgt om ownership te nemen.
Philippe: “Bij mij is het ook snel gegaan. Business in Versnelling™ bevindt zich in een start-up fase. We hebben een basis gelegd met enkele collega’s, maar na een aantal sessies ben ik gewoon gesprongen om de rest van de concepten verder op te bouwen en nieuwe concepten te bedenken die een meerwaarde kunnen betekenen voor onze klanten. Maar da’s juist wat me aantrekt in de job. Ownership is voor mij een echte waardemeter.”
Jullie kregen de definitie van NTX mee, maar wat verstaan jullie zelf onder ownership?
Sven: “Mijn definitie lijkt sterk op die van NTX. Voor mij is het vooral belangrijk dat ownership niet enkel een individuele waarde is, maar gedragen wordt door het volledige team. Je werkt met verschillende mensen samen. Als het goed gaat, zal je dat horen, maar als het slecht gaat, is dat uiteraard hetzelfde geval. En dan word je geholpen door collega’s die ownership nemen om het samen met jou tot een goed einde te brengen en samen het succes te vieren. En als er eens iets mislukt, zal niemand met de vinger wijzen.”
“Daarnaast is het belangrijk dat je eens een foutje mag maken. Zolang je je verantwoordelijkheid neemt en hieruit leert, zal niemand je erop afrekenen.”
Philippe: “Als ik naar het woord ‘ownership’ kijk, zie ik eerst het woordje ‘owner’. Dan denk ik altijd: Stel dat het om mijn bedrijf zou gaan, wat zou ik dan doen? Vanuit die ingesteldheid opereer ik en zorg ik dat ik mijn verantwoordelijkheid opneem. Op die manier challenge ik ook mijn team. Voorheen belandde je wel eens in het straatje van ‘U vraagt, wij draaien’. Vandaag zeg ik tegen mijn team: we zitten in een adviserende rol, wat zouden wij aanraden? Met andere woorden, als het om mijn bedrijf ging, wat zou ik dan doen en waarbij zou ik me comfortabel voelen. Door ownership te nemen, haal je een stuk verantwoordelijkheid weg bij de klant zodat hij zich geen zorgen hoeft te maken.”
Ik denk altijd: stel dat het om mijn bedrijf gaat, wat zou ik dan doen?
Welk belang hecht jij persoonlijk aan het kunnen en mogen opnemen van ownership?
Philippe: “Voor mij is het van groot belang. Doorheen mijn carrière is dat altijd mijn drijfveer geweest. Je kan geen vooruitgang boeken zonder ownership te nemen. Dat houdt je scherp en geeft je tevens een gevoel van vrijheid. En zoals Sven net aanhaalde, als je eens een foutje maakt, moet je eruit leren en verder gaan.”
Sven: “Voor mij moet een job in IT gevarieerd zijn. Elke dag moet anders zijn, we zijn namelijk geen robots. Ik wil uitdaging in mijn werk, maar ik wil ook de touwtjes in handen hebben om zelf dingen te kunnen doen. En daarmee bedoel ik mezelf en het team waarin ik zit, want je bent nooit echt alleen. Als ik ownership heb genomen en dat draait goed uit, dan haal ik er steeds extra veel voldoening uit.”
Philippe: “Ik ben teamlead, maar ik werk ook veel samen met collega’s die niet in ‘mijn’ team zitten. Ik heb dan bij wijze van spreken geen superviserende rol ten opzichte van hen, maar ik draag ownership even hard uit en probeer hen op dezelfde manier te inspireren. Ik ben ooit nog basketbalcoach geweest en daar spoorde ik mijn spelers ook aan om ownership te nemen. Dat is nu niet anders. Zo creëer je samen een waardevol verhaal.”
Ik ben ooit basketbalcoach geweest. Daar spoorde ik mijn spelers aan om ownership te nemen. Dat is nu niet anders. Zo creëer je samen een waardevol verhaal.
Hoe ervaren jullie deze waarde in jullie dagelijkse bezigheid als teamlead en system engineer?
Philippe: “Bij Business in Versnelling hebben wij de structuur en het plan van aanpak voor onze projecten zelf mogen vormgeven. Het is leuk om die kans te krijgen en ownership te mogen nemen. Dankzij de feedback van klanten, maar ook door de juiste mindset, kan je het proces steeds evalueren en bijsturen, waardoor het beter wordt. Dit is enkel mogelijk als je de verantwoordelijkheid krijgt. Als je steeds voor alles toestemming moet gaan vragen, kan je geen snelheid maken in het verbeteren van processen en loopt alles vertraging op.”
“Als ik nu kijk naar onze processen en plannen toen we net gestart waren en hoe die er nu uitzien: da’s een wereld van verschil die leidt tot een hogere klanttevredenheid. Ja, daar haal ik veel voldoening uit.”
Sven: “Bij mij is dat ook zo. Al houden wij ons minder bezig met het opstellen van procedures, wij doen de praktische kant. Als er een zeer dringend ticket binnenkomt, is het een kwestie van er zo snel mogelijk op te springen, alleen of met het team, afhankelijk van de ernst. Daarbij is het de bedoeling dit zo snel mogelijk opgelost te krijgen. Soms doe je dat alleen, soms vraag je hiervoor hulp. Dat laatste is ook een vorm van ownership. Als het dan opgelost geraakt en de klant is tevreden, haal je er veel voldoening uit.”
Het vragen van hulp is voor mij ook een vorm van ownership.
Hoe voel je dat je ownership mag en kan uitspelen in de dagelijkse opdrachten bij NTX?
Sven: “Nog niet zo heel lang geleden heb ik er twee extra rollen bijgekregen. Naast system engineer, ben ik nu ook voor een deel project engineer en zit ik in het SOC-team. In het verleden heb ik tijdens mijn persoonlijk ontwikkelingsgesprek aangegeven aan mijn teamlead dat ik meer die kant wou uitgaan, en er werd echt naar me geluisterd. Ik heb daarin ownership getoond door aan te geven wat ik wil doen, waar mijn teamlead zijn verantwoordelijkheid heeft opgenomen om met die informatie aan de slag te gaan.”
“In de nieuwe rollen werk ik ook nauwer samen met andere collega’s, buiten mijn team. Technische vragen overleg ik met senior engineers, alles qua planning stem ik af met de juiste mensen … Met deze nieuwe uitdagingen kan ik nog meer tonen wat ik in mijn mars heb. Ik heb nu een gezonde mix aan taken, variatie, uitdaging en vrijheid. Ik heb nog meer ownership over wat ik kan en wil doen. Op slechts een jaar tijd is mijn job dus erg geëvolueerd, maar zeker in de positieve zin.”
Als ik het woord ‘ownership’ zeg, schiet er dan spontaan een concreet voorbeeld in je hoofd?
Sven: “Zeker en vast. Een tijdje geleden was er een klant die dringend 60 Chromebooks nodig had. Binnen de week moesten deze door ons geleverd worden. Wij beschikten hier helaas niet over, dus ik heb het ownership genomen om te kijken hoe we dit konden oplossen. Ik heb onderzoek gedaan en van laptops zelf Chromebooks gemaakt. Het was een pittig project, maar op slechts drie dagen hebben we alles klaargekregen en ter plaatse gebracht. Dat gaf een gelukzalig gevoel.”
Philippe: “Zoiets kom ik natuurlijk minder tegen als teamlead. Ik neem meer ownership in het opstellen en verbeteren van processen. Ik heb bijvoorbeeld iets in mijn hoofd, maar moet het goed kunnen overbrengen naar de Projectmanager. We zijn dan gaan samenzitten om te bekijken hoe we dit in de toekomst het makkelijkste kunnen aanpakken. Hieruit vloeide de ‘PID’, of het project implementatie document. Van hieruit vertrekken we nu altijd wanneer er een project is, en dit wordt continu aangevuld met calculaties en ‘speciallekes’. Het was dus een echte teameffort, dat alleen maar gerealiseerd kan worden wanneer iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt en met ownership meedenkt.”
Je moet durven falen. En dat kan enkel als daar ruimte voor gecreëerd wordt. Dat is zo bij NTX.
Zijn er nog zaken die jullie belangrijk vinden omtrent ownership bij NTX?
Philippe: “Ik hecht veel belang aan de waarde ownership omdat op die manier iedereen zijn eigen sterktes kan uitspelen. Je zal minder snel ownership nemen over iets wat je niet kan of niet graag doet. Dat betekent dat je moet kunnen toegeven wat je nog kan verbeteren, maar ook wat je helemaal niet kan. Daarbij moet je durven falen. En dat kan enkel in een kader waar er ruimte voor gecreëerd wordt. Dat is zo bij NTX.”
Sven: “Ik sluit me hier volledig bij aan. Je kan eens iets fout inschatten, maar dat neem je mee naar de volgende keer. Als je niets doet, kan je niets fout doen, maar als je niets doet, kan je ook niets goed doen en zal er niets evolueren. Ownership is dus enorm belangrijk.”