
Hoe digitalisering je beter laat ondernemen
03/06/2025 - 2 min readDat digitalisering belangrijk is, hoeven we niemand te vertellen. Maar de ondernemer die vandaag nog denkt dat het een keuze is, mist volledig de boot. Wat gisteren sciencefiction was, is vandaag realiteit. En daar dien je je voordeel uit te halen.
Digitalisering: geen keuze, een must
Er zijn drie duidelijke drijfveren waarom je niet achterop kan hinken wat betreft digitalisering. De eerste? Klantverwachtingen. De lat ligt vandaag ongezien hoog. Applicaties moeten intuïtief zijn, bedrijven 24/7 bereikbaar, en vragen? Die wil je klant nú beantwoord. ‘Instant gratification’ is het olympisch minimum.
De tweede driver is de shift in businessmodellen. Doorheen de jaren schieten nieuwe concepten als paddenstoelen uit de grond. Neem nu Instagram Shopping of een van de vele apps die haasje over doen met de ‘middle man’. Deze technologie brengt koper en verkoper direct met elkaar in contact.
Als derde driver heb je de medewerkers (van morgen). Zo verwacht Gen Z dat tools op de werkvloer even gebruiksvriendelijk zijn als ‘hun’ TikTok en één derde van de huidige werknemers gebruikt bijna dagelijks AI. Maar AI of niet: vlot kunnen werken is anno 2025 een must voor elke generatie.
AI zonder strategie is gewoon technologie
Bedrijven moeten dus op alle fronten een tandje bijsteken. Digitalisering speelt daarin een sleutelrol die meer is dan het faciliteren van een Teams-chat. Wie dat beseft, kijkt al snel naar AI. Maar zonder een heldere strategie blijft ook dit slechts ‘een tooltje.
Bovendien biedt AI eindeloze mogelijkheden, al komen die ook met een prijs. Neem daarom je klant als uitgangspunt bij elke beslissing. Waar merk je frictie? Welke knelpunten kan je snel oplossen – al dan niet met AI? Zo ontdek je waar de quick wins zitten die écht waarde opleveren. Want niet elke digitale oplossing is een goede.
Vroeger concurreerden bedrijven op het vlak van product, prijs en dienst. In de toekomst wint het bedrijf met de beste AI-strategie.
Spring. Maar niet blind
Laat je vooral niet meeslepen door de hype of regelgevingen zoals NIS2. Artifical intelligence lijkt vaak dé oplossing, maar zonder de juiste aandacht, kan het misgaan.
Zet je AI in zonder sterke security en richtlijnen voor veilig gebruik? Dan gooi je waardevolle informatie zomaar te grabbel. Klopt je bedrijfsdata niet, dan kunnen er onmogelijk juiste inzichten uitkomen met foute bedrijfsbeslissingen tot gevolg.
Zelfs met een veilige omgeving en data zo ordelijk als een Zwiters treinschema blijft een doordachte strategie onmisbaar. Want waar vroeger bedrijven concurreerden op het vlak van product, prijs en dienst, wint in de toekomst het bedrijf met de beste AI-strategie. Wil je winnen? Digitaliseer met een duidelijk doel op drie fronten: klanten verwennen, talent aantrekken én behouden en een relevant businessmodel bouwen dat rendeert.
Maak van digitalisering je competitief voordeel en creëer maximale impact dankzij operational excellence en hogere productiviteit.