Home Blog Employee experience Excellentie: één van de vijf waarden bij NTX
Excellentie, één van de waarde bij Netropolix
Employee experience

Excellentie: één van de vijf waarden bij NTX

29/11/2021 - 5 min read

Binnen NTX staan er vijf waarden centraal. Een van die vijf is ‘excellentie’. Om te kijken hoe deze waarde wordt ervaren in de dagelijkse werking bij de medewerkers, interviewden we bestuurder Tim (links) en software business developer Pol (rechts).

NTX ambieert excellentie zowel in haar marktaanbod als in het faciliteren van persoonlijke groei van medewerkers om haar doelstellingen te behalen.

Pol: “Excellentie zit op verschillende gebieden. Voor een stuk zit dat in je eigen attitude, maar ook in wat een bedrijf doet om excellentie te creëren. Medewerkers zijn het kapitaal van een bedrijf en er wordt bij NTX een grote investering gemaakt om te zorgen dat iedereen zich kan blijven ontwikkelen. Investeert een bedrijf daarin, dan draagt het bij aan de persoonlijke doelstellingen van medewerkers én aan die van het bedrijf zelf.

Daarnaast moet je als bedrijf toonaangevende technologie gebruiken als je wil uitblinken qua excellentie. Daarbij moet je mensen geen ‘menu’ voorleggen, maar zelf zien wat er ‘hot’ is in de markt en je daarin specialiseren.

Bovendien moet je bereikbaar zijn voor mensen die vragen hebben en samen een traject bepalen. Je kan het voor een deel proberen te sturen, maar het grootste deel moet komen vanuit de ‘honger’ van de medewerkers en klanten.”

Goesting om bij NTX aan de slag te gaan?

Snuif onze werksfeer op

Tim: “Voor mij zijn er op dat vlak eigenlijk vier items. Als eerste is er de focus op medewerkers. We geven persoonlijke ontwikkeling dan ook veel aandacht. We luisteren naar de persoonlijke ambities, toetsen die af met de doelstellingen van NTX en kijken hoe we samen het groeipad kunnen bewerkstelligen. Door deze manier van omgaan met medewerkers verkrijg je excellentie.

Het tweede item beslaat vooral de software-afdeling, waarin we er zeer bewust voor kiezen om ons te concentreren op bepaalde nichemarkten, waarin we tevens de beste willen zijn.

Als derde focussen we ons in de infrastructuurafdeling op een dienstverlening die tot in de puntjes is uitgepuurd, met name IT op de Achtergrond, Security op de Achtergrond en Business in Versnelling. Met deze concepten gaan we verder in uitvoering dan wie dan ook in onze sector. Dit door een goede mix van generalisten en specialisten te laten samenwerken om een optimale oplossing voor de klant te bekomen.

Het laatste is onze algemene dienstverlening. Hierin zijn we steeds op zoek naar die extra mile die we kunnen gaan ten opzichte van andere bedrijven in de markt. We gaan die stap verder in de omkadering van bepaalde diensten of producten.”

Pol van de Perre

“Er wordt bij NTX een grote investering gemaakt om te zorgen dat iedereen zich kan blijven ontwikkelen​​​​​​.”

Pol

We hebben jullie een definitie meegegeven, maar wat verstaan jullie zelf onder excellentie op de werkvloer?

Pol: “Binnen het bedrijfskader betekent excellentie voor mij hoe je werkt. Het is de manier waarop je aan de slag gaat met bepaalde zaken en er beter in wordt. Daarnaast is er nog het aspect van omgaan met klanten. Zij moeten voelen dat we die stap verder gaan. Als je excellent wil werken, moet je aan die twee zaken voldoen.”

Tim: “Voor mij betekent het excelleren in wie we zijn en wat we doen. Iedereen heeft zijn capaciteiten en limieten. Maar als wij als bedrijf ervoor kunnen zorgen dat elke medewerker het beste uit zichzelf kan halen, dan excelleren we in wat we willen bereiken met al het potentieel binnen het bedrijf.”

Welk belang hecht jij persoonlijk aan het uitspelen van excellentie?

Pol: “Het differentieert je als partner. En wij proberen altijd meer partner dan gewoon leverancier te zijn. Als je een succesvolle relatie wil aangaan en dat excellent wil uitvoeren, is dat key.”

Tim: “Aanvullend denk ik dat het persoonlijke aspect hierin belangrijk is. Als je als medewerker voelt dat je ondersteund wordt, geeft dat ook een comfortabel gevoel. Daardoor worden medewerkers makkelijker ambassadeurs van het bedrijf, met een gezonde uitstraling naar vrienden, collega’s, klanten, leveranciers … Dat is het persoonlijke geluk dat iemand ervaart door bij een bedrijf te werken.”

Tim Sleebus

“Door onze ondersteuning zou ‘het beste in jezelf naar boven halen’ een naturel moeten worden.”

Tim Sleebus

Hoe ervaren jullie dat in jullie dagelijkse bezigheid?

Pol: “Dagelijkse bezigheid is de vijand van excellentie. Je mag niet in de val trappen van ‘de gewone dagelijkse taken’. Je moet altijd streven naar excellentie. De verwachting mag niet zijn om iets ‘gewoon goed’ te doen. Dat kunnen veel mensen. Maar altijd naar het volgende niveau gaan, da’s iets anders.”

Tim: “We moeten betrachten dat mensen daarin ondersteund worden. Ze mogen het dan ook niet als een druk ervaren beter te presteren. Door onze ondersteuning zou ‘het beste in jezelf naar boven halen’ een naturel moeten worden.”

 

Pol: “Dat is werktevredenheid. Excellentie moet je je eigen maken, zowel bij technische kennis als bij hoe je met mensen omgaat. Als je dat combineert, doe je beter werk. Het eindresultaat is beter, de klant is tevreden, de positie van het bedrijf verhoogt en je doet je werk liever.”

Hoe passen jullie excellentie voor jezelf toe?

Pol: “Door er bewust mee om te gaan en niet te snel tevreden te zijn. Daar mag je je wel niet mee pijnigen, je moet realistisch blijven.”

Tim: “En hou de communicatie open. Als bedrijf kunnen we enkel iets doen als het uitgesproken wordt. Daarvoor zijn de persoonlijke ontwikkelingsgesprekken ideaal. Je moet je ambities en interesses uitspreken en in dialoog gaan. Enkel zo kunnen we medewerkers ondersteunen.”

Pol: “Excellentie zit niet alleen in ‘wat’ je doet of maakt, maar ook in ‘hoe’ je het uiteindelijk aan de klant aanlevert. We werken misschien met zuiver technologische zaken, maar uiteindelijk doe je iets voor mensen. En die mensen moeten tevreden zijn. Daarom moet je goed luisteren naar de klant en de juiste oplossing proberen aan te reiken. Probeer te ontdekken wat de gevoeligheden zijn van de klant, waar hij blij van wordt … Zo kan je op de juiste manier reageren.”

Zijn er nog zaken die jullie belangrijk vinden omtrent excellentie?

Pol: “Ik denk dat het belangrijk is om te weten dat zo’n waarde als excellentie geen checklist heeft om af te werken. Verwachtingen van klanten en collega’s evolueren constant.”

Tim: “Excellentie is dan ook geen skill, maar een attitude die moet ingebakken zijn. Waarden en normen zijn geen ‘taken’ die je moet afronden, het zijn zaken waarin wij als bedrijf het verschil willen maken. Iedereen binnen NTX zou onze vijf waarden moeten kennen en herkennen vanuit alles wat we doen.”

Evelien - matchmaker

Jouw excellentie uitspelen in een ambitieus bedrijf?

Evelien Hendrickx
Matchmaker
Schrijf je in

Tips en nieuws, elke maand in je mailbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang handige tips voor jouw IT!